
Voorstelling
DE KAMPIOENENKWEEK
Een sportleven als een bizar sprookje
Na de succesvolle satire Hofleveranciers van Daphne de Bruin rond het oranjegevoel en het naderende einde van het tijdperk der Nederlandse koninginnen was het doel van het volgende samenwerkingsproject van Growing up in Public en theaterproductiehuis InDependance om opnieuw een moderne mythe via een satire te onderzoeken en te bevragen. Het werd de mythe van de sport. Paul Feld was ditmaal de auteur. In de loop der jaren heeft hij als free lance-sportjournalist een flinke hoeveelheid kennis opgedaan omtrent trainingsmethodes, sportvoeding, sponsoring, etcetera. Deze kennis wilde hij inzetten voor een voorstelling rond het probleem doping en de daarmee samenhangende dilemma's. De Kampioenenkweek moest opnieuw een satire worden met een emotionerende werking, over de teloorgang van een jonge atlete. Als uitgangspunt nam Feld het tragische verhaal van de Westduitse zevenkampster Birgit Dressel, die in 1987 op gruwelijke wijze overleed aan de gevolgen van overmatig medicamentengebruik.
Het doel dat Feld zich stelde was tweeledig. Enerzijds wilde hij met De Kampioenenkweek een analyse geven van de patstelling waarin de discussie over doping in de sportwereld zich bevindt. Anderzijds wilde hij het specifieke onderwerp van 'doping in de sport' een algemeen-maatschappelijke waarde geven, door de sportwereld te tekenen als een relevant onderdeel van de samenleving. De problemen en dilemma's uit die specifieke wereld gebruikte hij als een prikkelende metafoor voor problemen en dilem¬ma's waarmee de hele postmoderne samenleving kampt. Vragen en dilemma’s al: hoe ver is de moderne mens bereid te gaan voor zijn of haar ambities? Wat betekent het begrip 'gezondheid' in onze kapitalistische samenleving? Waarin komt sportdoping overeen met landbouwkunstmest?
