
Voorstelling
Na zijn biografisch getinte voorstelling Den Uyl, of: de Vaandeldragers wil Don Duyns opnieuw een voorstelling maken over een historische figuur: zijn grootvader, de artiest Gerry Duyns, alias Gerry Montagne, alias de Pickpocketman.
Don Duyns maakte eerder twee radiodocumentaires over zijn in 1980 overleden grootvader. Deze documentaires vormen de basis voor MIJN OPA, DE ARTIEST; een voorstelling over een man voor wie optreden een eerste levensbehoefte was, een man die zich niet kon voorstellen ooit een ander leven dan dat van artiest te leiden.
Duyns/Montagne begon zijn loopbaan als ‘jongste goochelaar van Nederland’ en kwam in het Nederland van voor de oorlog al snel in het variété terecht, waarin hij optrad als o.a. jongleur, goochelaar, poppenkastspeler, clown en entertainer. Hij zag er altijd tiptop uit, smoking, vet in het haar en vooral: nooit een bril op. “Als je een bril draagt moet je sterrenkundige worden, een artiest draagt geen bril,”aldus Montagne
De opkomst van de televisie betekende de dood van het variété en Montagne begon Studio Zeven: de laatste tent met live-attracties op de kermis, met nummers als Marcel en zijn gedresseerde slangen, het doorgezaagde weesmeisje en de fakir Kirokaya, die met een haak door zijn tong een volwassen man in een karretje kon voortrekken. Hij stierf uiteindelijk, na een leven van hard werken en vechten tegen de bierkaai, op 56-jarige leeftijd tijdens een tournee in zijn caravan in West-Duitsland. “Kijk, je moet het zo zien: als je een theater exploiteert op de kermis moet je meer idealist dan materialist zijn.” (G. Montagne)
MIJN OPA, DE ARTIEST is een voorstelling over een man die zijn leven lang in nummers heeft gedacht. Een persoonlijk, maar toch universeel verhaal over een man die moest optreden. Waarom kiest iemand voor een leven vol sappelen, geldgebrek en vernederingen? Bevlogenheid versus burgerlijkheid. Kunde versus onkunde. Een familiekroniek over optreden tot de dood erop volgt, kleedkamer-artiesten en de kunst van het parade maken.
