Zoeken

De tijdlijn

Tekst fragment

MOZES: Ik ben de laatste tijd zo droevig. Heb mijn leven in dienst gesteld van een of ander groter ideal. Iets waarvan ik dacht van: ja, dat is het waard om voor te leven! Of te sterven. En nu, nu begrijp ik er geen reet meer van. Zal wel door die woestijn komen. Wie door deze oneindig uitgestrekte zandvlaktes banjert, met ook nog ’s consequent veel te weinig te drinken, die begint vanzelf te malen in z’n hoofd. Die begint dingen te zien die er niet zijn. En dingen niet te zien die er wel zijn. Kijk dat bedoel ik! Woestijndenken. Hoe kom ik hier?

Tekstfragment uit Mozes de Musical

Voorstelling

MOZES DE MUSICAL
Een woestijnrally met fatale afloop

Kriek (concept en regie) schakelde voor deze voorstelling de gehele artistieke staf van Growing up in Public in: Don Duyns schreef de teksten, Daphne de Bruin de liedteksten en Paul Feld is dramaturg en co-regisseur. MOZES DE MUSICAL wordt gespeeld en gezongen door zeven acteurs en vijf muzikanten.

Het seizoen 2001/2002 staat bij Growing up in Public in het teken van de wereldreligies. Nadat in Aladdin en de Ayatollah de islam onder de loep werd genomen, zet Kriek in MOZES DE MUSICAL zijn fileermes in het Oude Testament.
Natuurlijk, het verhaal van Mozes is bekend. Rieten mandje. Stenen tafelen. Tien geboden. Tocht van veertig jaar door de woestijn. Vervolgens geen toegang tot het beloofde land. Maar wat gaat er achter Mozes de Mythe schuil? En wat vertelt dit bijbelse verhaal ons over onze drijfveren anno nu?

Jeroen Kriek onderzoekt oude mythen en verhalen op hun houdbaarheid en gebruikt ze vervolgens om zijn eigen verhaal te vertellen. Profeten hebben daarin zijn speciale belangstelling, getuige zijn voorstelling Jesaja, Jeremia (1999), waarin hij met jongeren op zoek ging naar hedendaagse zieners, verlichten of andere waarzeggers.
MOZES DE MUSICAL gebruikt oude begrippen om nieuwe betekenissen te genereren; Uitverkoren zijn, het Beloofde Land, Slavernij, Wetten, Geloven, Afgodsbeelden... Wat betekenen deze woorden in een wereld vol terroristen, vrijheidsstrijders, idealisten en godsdienstfanaten? Een wereld waarin kapitalisme de enig overgebleven ideologie is; waarin multinationals de aardbol bestieren, Nederland Leefbaar moet worden en de werkelijkheid entertainment is.

Kriek monteert zijn voorstellingen als een film. In MOZES DE MUSICAL schakelt hij moeiteloos tussen de woestijn 4000 jaar voor Christus en een demonstratie van anti-globalisten. Soepel beweegt de voorstelling zich van oudtestamentische sprinkhanenplagen naar moderne mijnenvelden. In een explosieve collage van beeld, tekst en geluid toont Kriek de eeuwige zoektocht van de mens naar de plek waar het gras groener is en de zon net een tikkie harder schijnt.

De samenwerking tussen Growing up in Public en de componisten Arend Niks en Keimpe de Jong stamt uit 1998. De Jong en Niks maakten toen de (live)muziek voor Angel Eyes (1998), een co-productie met John Buijsman.

Poster

Poster Mozes de Musical

Foto


Mozes de Musical