Voorstelling
MOZES DE MUSICAL
Een woestijnrally met fatale afloop
Kriek (concept en regie) schakelde voor deze voorstelling de gehele artistieke staf van Growing up in Public in: Don Duyns schreef de teksten, Daphne de Bruin de liedteksten en Paul Feld is dramaturg en co-regisseur. MOZES DE MUSICAL wordt gespeeld en gezongen door zeven acteurs en vijf muzikanten.
Het seizoen 2001/2002 staat bij Growing up in Public in het teken van de wereldreligies. Nadat in Aladdin en de Ayatollah de islam onder de loep werd genomen, zet Kriek in MOZES DE MUSICAL zijn fileermes in het Oude Testament.
Natuurlijk, het verhaal van Mozes is bekend. Rieten mandje. Stenen tafelen. Tien geboden. Tocht van veertig jaar door de woestijn. Vervolgens geen toegang tot het beloofde land. Maar wat gaat er achter Mozes de Mythe schuil? En wat vertelt dit bijbelse verhaal ons over onze drijfveren anno nu?
Jeroen Kriek onderzoekt oude mythen en verhalen op hun houdbaarheid en gebruikt ze vervolgens om zijn eigen verhaal te vertellen. Profeten hebben daarin zijn speciale belangstelling, getuige zijn voorstelling Jesaja, Jeremia (1999), waarin hij met jongeren op zoek ging naar hedendaagse zieners, verlichten of andere waarzeggers.
MOZES DE MUSICAL gebruikt oude begrippen om nieuwe betekenissen te genereren; Uitverkoren zijn, het Beloofde Land, Slavernij, Wetten, Geloven, Afgodsbeelden... Wat betekenen deze woorden in een wereld vol terroristen, vrijheidsstrijders, idealisten en godsdienstfanaten? Een wereld waarin kapitalisme de enig overgebleven ideologie is; waarin multinationals de aardbol bestieren, Nederland Leefbaar moet worden en de werkelijkheid entertainment is.
Kriek monteert zijn voorstellingen als een film. In MOZES DE MUSICAL schakelt hij moeiteloos tussen de woestijn 4000 jaar voor Christus en een demonstratie van anti-globalisten. Soepel beweegt de voorstelling zich van oudtestamentische sprinkhanenplagen naar moderne mijnenvelden. In een explosieve collage van beeld, tekst en geluid toont Kriek de eeuwige zoektocht van de mens naar de plek waar het gras groener is en de zon net een tikkie harder schijnt.
De samenwerking tussen Growing up in Public en de componisten Arend Niks en Keimpe de Jong stamt uit 1998. De Jong en Niks maakten toen de (live)muziek voor Angel Eyes (1998), een co-productie met John Buijsman.