Zoeken

De tijdlijn

Tekst fragment

“Hermans: Een totaal disrespect voor de geschiedenis, wat de huidige zap-generatie wordt verweten, en dan vreemd opkijken als er gestaakt wordt, want dat is alleen de oudere ingekakte volgevreten politiekbewuste linkse elite van destijds toegestaan.

Lont: Kun jij een keer je muil dicht houden?

Van Aartsen: Kort lontje?

Hermans: Gast als de dialoog stopt kun je mij wegdragen!!

Van Aartsen: Dat hebben we gedaan vannacht Jezus wat was jij zat Hermans.”

Tekstfragment uit Voor Volk en Vaderland

Voorstelling

In navolging van The Young Ones II - Van de Frisse, speelt ook The Young Ones III - Voor Volk en Vaderland zich af in het corpsballenmilieu, de bakermat van de toekomstige politieke elite. Waar in Van de Frisse de komst van een Duitse en een Belgische student zorgde voor een hilarische clash van culturen, die het senaatshuis in totale staat van ontbinding bracht, staan oppercorpsballen Hermans (Nard Verdonschot), Lont (Niels Horeman) en Van Aartsen (Maurits van den Berg) in Voor Volk en Vaderland nu onder aan in de pikorde.

Met Voor Volk en Vaderland gaan we terug in de tijd en maken de ontgroening van de jongens mee. De leiding van de ontgroening en van de Chinese keuken waar de jongens aan de slag moeten ligt in handen van chef-kok Fuk Joe (Edo Brunner), een vervaarlijke Chinees met zwarte band karate. Hij vertegenwoordigt de Nieuwe Wereldorde, de Nieuwe Economie en de Superieure Chinese Keuken waarmee de drie toekomstige regeringsleiders Hermans, Van Aartsen en Lont moeten leren dealen.

Zijn rechterhand in de keuken & de bediening is Kabel (Steve Hooi), een radicale Surinamer boordevol nauwelijks onderdrukte vierde generatie-slavenhaat tegen Hollanders. Zijn linkerhand is Mohammed van Binneden (Pablo Volo), een radicale derde generatie-moslim, boordevol nauwelijks onderdrukte gastarbeidersverongelijktheid tegen Hollanders.

In Voor Volk en Vaderland vormt het Nederland van Geert Wilders de setting voor een hilarische comedy of errors. Nederland is Nederland niet meer. Shoarmapaleizen, casino’s, en moskeeën sieren het straatbeeld. Het broeikaseffect heeft ervoor gezorgd dat het altijd zomer is, zelfs in de winter. Aardappelen zijn niet meer te verkrijgen en bruine kroegen zijn veranderd in Turkse theehuizen. De Joegoslavische maffia heeft de Nederlandse politie opgekocht, de Zeeuwse meisjes staan achter de ramen. Binnen dit Europa dat geen Europa meer is, maar een wetteloze swingende smeltkroes, proberen onze corpsballen krampachtig het hoofd boven water te houden. Een onthutsend beeld van een bolwerk in verval. Een knipoog naar de toekomst.

Voor Volk en Vaderland is het vervolg op Van de Frisse, de voorstelling die in 2006 in première ging op het Oerol Festival, te zien was in de theaters in het land en in 2007 wegens groot succes in reprise ging.

Poster

Poster THE YOUNG ONES III - VOOR VOLK EN VADERLAND

Foto


THE YOUNG ONES III - VOOR VOLK EN VADERLAND