Zoeken

De tijdlijn

Tekst fragment

“Krijg toch de Tering, de tering krijg toch lekker. Je praat tegen me aan, maar jij kan mij niets schelen. IK, IK, IK. Ik hou ontzettend veel van mij. Zoveel van mij. Dus wat lul je. Wat stuur je overbodige geluiden de ruimte in. Bespaar jezelf de moeite. Want ik heb altijd gelijk. Ik ben de wereld. En de rest moet zijn smoel houden.”

Tekstfragment uit Dantes Dood

Voorstelling

Ter gelegenheid van de sloop van het Pantarijn-college (voorheen Wagenings Lyceum) in Wageningen maakte Jeroen Kriek een grootschalige muziektheaterproductie met leerlingen en oud-leerlingen. Musicus Cees Mobach, muziekdocent van de school, tekende voor de muzikale leiding. Onder leiding van Mobach en Kriek is er de afgelopen jaren in Wageningen een traditie van muziektheatervoorstellingen ontstaan op de school. Klassiekers werden bewerkt voor symfonieorkest, film, koor, toneelspelers, popgroepen, zangers en dansers tot een soort totaaltheaterproducties. Veel leerlingen zijn door de jaren heen geïnspireerd geraakt en hebben hun weg gevonden in de professionele muziek-, theater- en filmwereld. Growing Up-acteurs als Nard Verdonschot en Niels Horeman zijn daarvan voorbeelden, net als Wendell Jaspers die in een interview met het NRC Handelsblad van 29-12-2006 vertelt over haar Wageningse schoolverleden met Kriek, dat haar ertoe bracht naar de toneelschool te gaan. Jaspers:“Jeroen leerde me dat ik zo niet als mezelf, dan toch wel met een eigen boodschap op het toneel moest staan. Jeroen is mijn theatervader."

De jonge toneelschrijver Bas Beerendonk werd gevraagd de tekst voor Dante’s Dood te schrijven. In de voorstelling worden we meegenomen door de schrijver Dante die door zijn gids Mefisto wordt rondgeleid door de catacomben van de samenleving. Een tocht van generatie naar generatie. Elk met hun eigen ideaal. Elk met hun eigen trauma. De hippiecommune met zijn love and peace, de maakbare wereld van de babyboomers, het no future van de generatie X en het ‘ik’ van nu. Een hallucinerende road-movie door een halve eeuw na-oorlogs Nederland, gemodelleerd naar de Divina Comedia van Dante. De huidige moderne tijd als een nachtmerrie-achtig toekomstbeeld van een jonge dichter anno 1950. Met scherpe typeringen van de opbouwgeneratie, de baby-boomers, de generatie X en de GSM-generatie. Eind januari 2007 ging de voorstelling met groot succes in première.

Poster

Poster DANTE’S DOOD

Foto


DANTE’S DOOD