Zoeken

De tijdlijn

Tekst fragment

“Heldin: Was het leven van Dolly Parton eigenlijk wel belangrijk? Het lijkt er niet op. Het is belangrijk gewordenomdat er een geheimzinnige dood op volgde. Waarom moet er zo uitgebreid worden stilgestaan bij haar dood? Wat is er belangrijker aan haar dood dan aan die van andere mensen? Dolly Parton is de belichaming van ieders verliefdheid op Amerika, op een manier van leven die ongecompliceerd, prettig en volmaakt bevredigend is. De dood die daarop volgde heeft die droom verstoord. Dolly Parton was mooi, maar de sex die ze beloofde aan iedereen die naar haar keek, was niet van deze wereld. Daarin ligt het geheim van al die aandacht voor haar dood. Een vrouwe die niet alleen zelf verslingerd is aan seks, maar ook iedereen aan seks kan laten denken die naar haar kijkt, is een heks. Een gruwelijke dood is het natuurlijke einde van iedere heks. Het gaat goed met me!”

Tekstfragment uit Dolly Parton is dead.

Voorstelling

Een voorstelling van Daphne de Bruin (tekst) en Jeroen Kriek (regie) over de dubbelzinnige verhouding van idolen en hun fans, waarbij de grens tussen fan en idool steeds meer vervaagt. Idolen reiken het materiaal aan waarmee fans een droombeeld vervaardigen en zowel de fans als de idolen proberen dat droombeeld in stand te houden. Twee vrouwen voeren een morbide show op met als inzet hun eigen leven. Een meedogenloze concurrentiestrijd om hun fysieke verschijning ontaardt in een verbale slachtpartij met de dood tot gevolg. Geïnspireerd door de moord van Mark Chapman op zijn idool John Lennon.

Poster

Poster Dolly Parton is Dead

Foto


Dolly Parton is Dead