Voorstelling
SÛD ACHTEROM
Op verzoek van het Oerolfestival begeleidden Don Duyns en Jeroen Kriek 10 mime-studenten van de HKA bij het maken van een performance over de achterkant van het toerisme, zoals dat sinds de jaren `50 op Terschelling is opgekomen, waardoor het niemandsland iedereensland werd. Er werd gebruik gemaakt van authentieke verhalen, authentieke plekken en authentieke personages.
In ruim een week tijd werd de performance op 10 verschillende locaties gecreëerd.
De 10 mimers speelden 10 eilanders, van een Terschellinger ‘sunderum’ tot een bouwvakker, een wasvrouw en tovervrouw. Het publiek wandelde van act naar act langs de achterkant van de winkelstraat in Midsland, de achterkant van de pittoreske geveltjes, de achterkant van ondernemersland.
Het format van historisch onderzoek, pakkende locaties en bewegend publiek bleek uitstekend te werken voor het Oerolfestival. De performance wist de toeschouwer werkelijk een gevoel van vervreemding te laten ondergaan door hem heimelijk in een rol als voyeur te manipuleren. De toerist als voyeur van een authentieke gemeenschap, die door de voyeursblik voor altijd zijn ongereptheid en naïveteit verliest.