Zoeken

De tijdlijn

Tekst fragment

“Jij keek. Ik voelde je ogen langs m’n kont gaan. Omlaag, omhoog en weer terug. Jij hebt hele kleverige ogen jij. Als jij kijkt voel je het echt wel. Jij keek!“

Tekstfragment uit Coming Out

Voorstelling

Coming Out is ontstaan vanuit het verlangen van Jeroen Kriek om een voorstelling met een groep jonge spelers te maken over een zwembad. Deze arena gaf hem de kans zaken als schuld, onschuld, gluren en groepsterreur te behandelen. Kriek-thema’s dus. Voor de tekst vroeg hij Don Duyns. Kriek: “Don schrijft heel onderhuids. Zijn personages praten om te verbloemen. Dat klopt heel erg bij wat ik beoogde met Coming Out. Ik kom oorspronkelijk uit Rhenen en dat ligt op de rand van een gereformeerd gebied. Ik ben daar jeugdbadmeester geweest en als je ziet wat er in de badhokjes allemaal uitkwam van wat er onder gehouden moest worden. Die kinderen deden elkaar de meest gruwelijke dingen aan.”

Coming Out is gedurende lange tijd en in alle rust ontwikkeld. Kriek: “Ik wilde een lange werktijd. Omdat de dynamische processen binnen een groep Veluwse jongeren, waarover de voorstelling moest gaan, deel moesten uitmaken van het repetitieproces. Daar heb je tijd voor nodig. Tijd moest ook een rol spelen in de voorstelling. Ik wilde hem extreem langzaam maken, heel teasing, zeker voor een jongerenpubliek. Als een wekker, die op een gegeven moment afgaat. Een clash die je voelt aankomen.”

De spelers kregen een half jaar lang een avond per week een fysieke training, terwijl daarnaast aan scene’s gewerkt werd. Er lag geen ‘af’ stuk, dat werd tijdens het proces door Kriek, assistente Esther Gould en auteur Don Duyns ontwikkeld. Het groeide als het ware mee. Uiteindelijk is enkele weken intensief gewerkt om de enscenering af te ronden, waarna tijdens het festival Almere Underground de eerste try-outs plaatsvonden.

Voor regisseur Kriek betekende de werkmethode aan Coming Out een terugkeer naar een hem vertrouwde manier van creëren. De samenwerking met Duyns en de acteurs verliep vloeiend. Dat heeft geleid tot een evenwichtige, bijna choreografische voorstelling die door pers en het (ook jonge) publiek lovend ontvangen is.

Coming Out vormde samen met On the Road een mooi tweeluik dit seizoen. Beide voorstellingen gaven op verschillende wijze een scherp beeld van een microkosmos. Het is een sterke en inhoudelijke lijn, die door Kriek zeker doorgezet zal worden. Kriek: “In On the Road en Coming Out ensceneer ik alleen nog maar de ondergrondse beweging, de subcultuur, zonder de legitimatie van een bekende figuur of een bekende anekdote. De subcultuur heeft inmiddels legitimatie genoeg van zichzelf, voor mij.”

Poster

Poster Coming out

Foto


Coming out