Zoeken

De tijdlijn

Tekst fragment

“O goede goden. Helaas, helaas moet dit een spoedvergadering zijn. Wat hebben wij nog maar weinig tijd. En het is toch al zo lang geleden voorspeld. Werden wij moe van de voorspelling? Of zijn wij vergeten er acht op te slaan? Hoe dan ook, het is nu toch echt aan de hand. De boel staat op springen. De zaak is uit het lood. De dampkring is los geschoten. De oerboom is ontworteld.”

Tekstfragment uit NOORDVAARDERS

Voorstelling

‘Een onderdompeling in het einde der tijden’, vat Jeroen Kriek zijn opdracht samen. De theaterregisseur zit op de grens van bos en duin, ten noorden van Lies. Met een groep studenten van La Fai Ar (een vervolgopleiding voor ‘artistieke creaties in de publieke ruimte’ uit Marseille) ging Kriek tien dagen geleden aan de slag met het stuk De Noordvaarders.

Eerder werkte hij op Terschelling met jonge artiesten aan Oosterburen en Sûd Achterom. ‘Als uitgangspunt heb ik het visioen van de zieneres uit de Edda genomen, het middeleeuwse mythische dichtwerk.’ Kriek werd getroffen door een passage over een mens van levenloos hout op het strand, ‘en dan beland je vanzelf op dit jutterseiland. De tekst is Scandinavisch, de meeste studenten komen uit de Latijnse cultuur en Terschelling ligt ongeveer in het midden. Een interessante botsing.’ De voorstelling is verspreid over drie plekken – de polder, het bos, de weide – waar tijdens zonsondergang allerlei mythologische figuren opduiken: trollen, de duivel en een reus. Kriek: ‘Het publiek kijkt er niet naar, maar zit erin. Ik wil de onderbuik van de strijd tussen goed en kwaad raken.’ Net als bij Krieks stuk Helter Skelter, opgevoerd in een loods die de vuurwerkramp van Enschede overleefde, vormt de eindtijd het thema. Helter Skelter was gebaseerd op de hedendaagse mythe van Charles Mansons family. Is er een parallel tussen de vele samenwerkingsverbanden die Kriek met jonge artiesten aangaat en de manier waarop Manson zijn hippiemeisjes aanstuurde? Kriek: ‘Die vergelijking is onvermijdelijk, maar wij proberen iets moois te doen met onze bezetenheid. De vraag waar religieuze gevoelens vandaan komen en waar ze toe leiden, boeit me enorm. Zo’n artistiek samenwerkingsverband verloopt in een soortgelijke roes. Na die korte en intensieve periode is het voorbij. Dat is de charme.’

Poster

Poster NOORDVAARDERS

Foto


NOORDVAARDERS