Zoeken

De tijdlijn

Tekst fragment

“Lont: Ik heb een afspraak met koningin Wilhelmina.

Hermans: Luister. Ik geef je 1 tip. Behandel haar als een vrouw.

Lont: Hoe behandel je een vrouw?

Hermans:Met respect.

Lont: Heb jij ooit een matras met respect behandelt?

Hermans:Ja. Maar voor ik het wist, was ik zelf het matras.

Beiden: Van de frisse.”

Tekstfragment Van de Frisse

Voorstelling

Van de Frisse betekent ‘proost’ in corpsballentaal. De gelijknamige voorstelling speelt zich af in een studentenhuis waarin de toekomstige politieke elite van Nederland woont. De schilderachtige types Hermans, Lont en Van Aartsen delen een verloederd stadspand met drie kamers, een kelder, een woonkamer en een ranzig bad. Regelmatig delen ze ook dezelfde vrouw, het Matras. Ze moeten leven met elkaars stank, elkaars wisselende humeuren en vooral elkaars tegengestelde politieke opvattingen. De verhoudingen worden op scherp gezet als een Vlaamse en een Duitse student hun intrek nemen in het corpshuis, waar ze worden geconfronteerd met de rituelen en de pikorde van het studentenhuis. Alle vooroordelen van de verschillende nationaliteiten ten opzichte van elkaar passeren op hardhandige wijze de revue. De aanwezigheid van de buitenlanders brengt het studentenhuis in staat van volledige ontbinding.

Van de Frisse is het tweede deel van de internationale Young Ones-serie van Jeroen Kriek. De naam is ontleend aan de beroemde Engelse televisieserie waarin een punker, een skinhead, een hippie en een gladjakker samen een studentenhuis bewonen en elkaar het leven op hilarische en vaak extreem gewelddadige wijze zuur maken. Het studentenhuis in de serie van Jeroen Kriek is een metafoor voor het nieuwe Europa, waarin stokoude vooroordelen tussen naties de vorming van een internationale gemeenschap in de weg zitten. Met elke Young Ones-aflevering creëert Kriek een hilarische culturele botsing tussen verschillende nationaliteiten.

Kriek: “Door de ogen van een buitenlander zie je pas hoe verrot je eigen ziel is. Dat kan heel bevrijdend werken. In Van de Frisse staan de corpsballen met hun vanzelfsprekende arrogantie van de macht symbool voor de eeuwenoude mannencultuur van het Binnenhof met zijn ons-kent-ons-mentaliteit en het geregel & het geritsel in de achterkamertjes. Maar diezelfde cultuur heerst ook in Brussel, waar Europa wordt geregeld.”

Jeroen Kriek werkt met jonge acteurs voor een jong publiek. Hij verbindt de rauwe werkelijkheid van het leven aan gestileerde theatervormen en maakt de puberale strijd om greep te krijgen op het eigen leven en het eigen functioneren tot een metafoor voor het menselijk handelen.

De jonge Utrechtse schrijver Enver Husicic (32) schreef met Van de Frisse een bijtende, politieke komedie. In 2002 studeerde Husicic af aan de opleiding voor dramaschrijven van de Hogeschool der Kunsten Utrecht. Sindsdien vestigde hij onder meer de aandacht op zich met teksten als Angel voor het Syndicaat en De Zaak Alberti (in 2006 genomineerd voor de BNG-prijs Nieuwe Theatermakers) voor zijn eigen firma Spic & Span, een samenwerking met regisseur/acteur Erik van Welzen. Door in te gaan op de uitnodiging van Growing up in Public liet Husicic zich uitdagen om politieker en maatschappij-gerichter te schrijven dan ooit tevoren.

Poster

Poster Young Ones II: Van de Frisse

Foto


Young Ones II: Van de Frisse